תחילת התורה מתארת את תחילת העולם: על פי תוכנית שנשמעת מסודרת התוהו ובוהו הופך, שלב אחר שלב, לעולם שלם. ערב ואז בוקר, יום אחר יום, במהלך שישה שלבי בריאה אלוהים בכוח דיבורו מבדיל ומסדר, בורא ויוצר. ביום השביעי אלוהים נח, ואולי בכך יוצר בריאה חשובה בפני עצמה – המנוחה. השבוע תם, העולם הושלם. אולם כשמגיע פרק ב, להפתעת הקורא, הבריאה מתוארת בתיאור חדש, דומה אך שונה.
מה מאפיין כל אחד מסיפורי הבריאה? מהם ההבדלים ביניהם? ולמה בכלל יש צורך בכפל סיפורים? מהלכי ההוראה להלן עוסקים בסיפורי בריאת העולם ומאירים שאלות אלו.
בריאת העולם
בראשית א-ב
מבט מלמעלה
שיעורים
מהותו ואופיו של סיפור הבריאה הראשון
פרק א מתאר בריאה מסודרת. כיצד אופיו המאורגן של הסיפור מאיר את העולם הנברא בו?
פרק א, ב (א-ג)השוואה בין שני סיפורי הבריאה
נעסוק בשאלת הפער בין שני סיפורי הבריאה, ובייחוד נתמקד בתיאור אלוהים והאדם; האיש, האישה והחיבור ביניהם.
פרקים א-בעל הדיבור ומהותו
נעסוק בדיבור הבורא: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יְהִי...' וַיְהִי..." ונתבונן על מקומו בסיפור ובחיי התלמידים כיום.
פרק אמאמרים דידקטיים
ייחודם של האל המונותיאיסטי, של האדם ושל השבת הם הנושאים המרכזיים בפרק א. נבחן מדוע דווקא הספר פותח בנשאים אלו.
פרקים א, במהותו ואופיו של סיפור הבריאה הראשון
פרק א מתאר בריאה מסודרת. כיצד אופיו המאורגן של הסיפור מאיר את העולם הנברא בו?
פרק א, ב (א-ג)השוואה בין שני סיפורי הבריאה
נעסוק בשאלת הפער בין שני סיפורי הבריאה, ובייחוד נתמקד בתיאור אלוהים והאדם; האיש, האישה והחיבור ביניהם.
פרקים א-בעל הדיבור ומהותו
נעסוק בדיבור הבורא: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יְהִי...' וַיְהִי..." ונתבונן על מקומו בסיפור ובחיי התלמידים כיום.
פרק אמאמרים דידקטיים
ייחודם של האל המונותיאיסטי, של האדם ושל השבת הם הנושאים המרכזיים בפרק א. נבחן מדוע דווקא הספר פותח בנשאים אלו.
פרקים א, ב